Thursday, January 29, 2009

Kerinduan Yang Menjengah


Sewaktu Majlis Konvokesyen Saya Di UiTM, Shah Alam (2005)


Lebih kurang 15 minit lagi azan Maghrib akan berkumandang dari Masjid Sultan Haji Ahmad Shah (SHAS), UIAM Gombak. Air mata saya sudah semakin sukar untuk dibendung, mengalir laju menuruni pipi. Saya biarkan saja sambil tersedu sedan. Entah kenapa, hati ini tiba-tiba saja dilanda rindu yang amat mendalam terhadap bonda.

Perlukah untuk saya iringi pemergian bonda dengan tangisan? Saya sedar, bukan kesedihan yang bonda perlukan untuk menjadikan tempat tinggal abadinya bercahaya. Lantas, sekalung doa saya utuskan buat bonda selesai sahaja azan Maghrib:

“Ya Allah Ya Tuhanku, ampunkanlah dosa-dosa ibuku.
Cucurilah rahmat kepadanya sebagaimana dia telah menjagaku semasa kecil.
Tempatkanlah ibuku di kalangan para Solihin.
Allahumma aamin, Allahumma aamin, Allahumma aamin…”


Hati saya terasa berat untuk pulang ke rumah pada cuti pertengahan semester ini. Pulang ke rumah membuatkan jiwa saya terasa sebak. Saya mudah menangis setiap kali terpandangkan tempat pembaringan bonda yang mana di situlah beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir dengan ditemani ayah, kakak sulung serta adik bongsu saya.



Family Gathering 2008 (3 Syawal 1429)




Kenangan Di Aidilfitri 1998 (Separuh dari jumlah sekarang)


Sudah saya maklumkan kepada ayah awal-awal lagi tentang ketidakpulangan saya ini sewaktu beliau ingin pulang ke Kelantan setelah 2 minggu berada di rumah kakak.
Sekali-sekala kami bawa ayah ke Kuala Lumpur untuk bertemu dengan kami adik-beradik dan cucu-cucunya sambil kami mengadakan Grand Family Gathering yang tidak kerap mampu mempertemukan kami sepuluh beradik sekaligus. Cucu ayah sudah seramai 23 orang rupa-rupanya. Alhamdulillah...


"BERTEMU TIDAK JEMU, BERPISAH TIDAK GELISAH..."

No comments:

Post a Comment