Monday, August 11, 2008

PRK, Satu Penanda Aras Tarbiyyah

Sedikit masa lagi, setiap kampus akan menghadapi bahang Pilihanraya Kampus (PRK). Sesi kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) sedia ada bakal bertukar wajah lagi. Golongan manakah yang akan mencorakkan perjalanan pentadbiran dan politik kampus yang seterusnya? PRK pada kali ini dijangka menghidangkan pelbagai episode siasah yang lebih mendebarkan lagi berikutan ‘tsunami politik’ yang telah melanda negara pada PRU ke-12.

Pastinya setiap pakatan mahasiswa yang akan bertanding sedang bersiap sedia mengukuhkan armada perang masing-masing, mencatur strategi siasah serta bersedia menghadapi suara dan pilihan pelajar. Semua pihak akur bahawa tidak mudah bagi pro-mahasiswa menyusun gerak dan memperlengkapkan jentera untuk berdepan dengan pihak lawan. Mood massa yang sering tidak menentu menjadikan alasan, kemenangan adalah suatu teka-teki.

Namun, apa ingin saya ketengahkan di sini bukanlah mengenai persiapan dan cabaran yang bakal dihadapi oleh jentera PRK masing-masing. Tapi, sejauh manakah situasi PRK mampu mengisi agenda pentarbiyyahan di peringkat kampus? Kita tidak mahu partisipasi dalam PRK sekadar tidak mahu memberi kemenangan percuma kepada pro-aspirasi atau kita mahu ‘menang dengan bergaya’. Kita yakin, ada ruang yang perlu dimanfaatkan untuk menggerakkan pelan pertarbiyyahan mahasiswa melalui penglibatan dalam PRK.

Pendidikan Ruhiyyah
Ilmu Al-Quran mengajar kita tentang adanya dua perkara dalam setiap insan, iaitu jasad dan roh. Membina roh aktivis mahasiswa adalah dengan memberi faham kepada mereka tentang dosa dan pahala, taat dan maksiat, syurga dan neraka, hisab dan matlamat akhirat serta izzah dan ‘ujub. Kita mendambakan aktivis yang membayangi keperibadian tentera Islam acuan Rasulullah, bagaikan rahib di malam hari dan singa di siang harinya.

Pendidikan Jihad
Sesungguhnya gerakan mahasiswa mendidik anggotanya menerusi jalan jihad untuk menjadikan gerakan itu lebih kuat dari segala ‘pertubuhan peruntuh’ dan lebih waja dalam menghadapi kegiatan taktik serangan dan tipudaya. Kita mahu aktivis kita membiasakan diri mereka dengan mengetahui kadar yang diperlukan bagi berhubung dengan hal ehwal pergerakan dan pertubuhan. Kita juga mahu membiasakan diri dengan memperhalusi gerak kerja dan perjanjian masa. Dan, kita mahu membiasakan diri menanggung keadaan-keadaan susah seperti berkasar pada makan minum, tempat tidur, pergaulan dan perbelanjaan. Ini kerana, dalam fasa PRK kita terpaksa melalui lebih banyak detik-detik kesusahan berbandingan kesenangan.

Pendidikan Siasah
Dalam rangka konsep ini, kita cuba memuatkan prinsip siyasah syar’iyyah yakni menghasilkan nilai amalan dan aktiviti siasah menurut Islam untuk memperbetulkan mindset mahasiswa terhadap manhaj politik Islam yang sebenarnya. Kita meyakini bahawa keadilan hanya dapat dicapai melalui system yang betul dan kita mahu mengembalikannya kepada peraturan yang sebenar meskipun hanya dengan memanipulasikan pentadbiran kampus.
Kita mahu mewujudkan situasi yang lebih dinamik dan kondusif dalam PRK berbanding hari-hari biasa kita sebagai mahasiswa yang hanya mengelek buku-buku akademik, menghadapi suasana tempat belajar yang terlalu selesa serta menghadiri kelas-kelas dan seminar akademik. Kita mahu memperkenalkan dan mendidik aktivis kita mengenai strategi dan adab-adab ‘peperangan’ dengan cara menyediakan prasarana yang setaraf dengan level mahasiswa.

Keringat aktivis mahasiswa wajar digembleng secara terancang bagi mencapai matlamat yang diimpikan. Tanpa pengorbanan yang besar, impian hanya layak menjadi mainan tidur sahaja.

Alangkah tepatnya jika pelan pentarbiyyahan mahasiswa berjaya dirangka dengan teliti dan mampu membuat pengisian-pengisian secara berkesan dalam menghadapi ‘zon kritikal’ pada semester ini. Semoga PRK pada kali ini bakal mendokong suara perubahan yang lebih besar dalam sejarah gerakan mahasiswa Malaysia. INSYAALLAH…

“Jika mereka mempunyai tentera yang seribu, bersama kita Allah Yang Satu”

No comments:

Post a Comment