Thursday, August 27, 2009

Sehebat Khabar


Source



Terjemahan Al-Quran (Surah al-Kahfi) tentang Zulkarnain:

83. Mereka akan bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Zulkarnain. Katakanlah: “Aku akan bacakan kepadamu cerita tentangnya”.
84. Sesungguhnya Kami telah memberi kekuasaan kepadanya di (muka) bumi, dan Kami telah memberikan kepadanya jalan (untuk mencapai) segala sesuatu,
85. maka dia pun menempuh suatu jalan.
86. Hingga apabila dia telah sampai ke tempat terbenam matahari, dia melihat matahari terbenam di dalam laut yang berlumpur hitam, dan dia mendapati di situ segolongan umat. Kami berkata: “Hai Zulkarnain, kamu boleh menyiksa atau boleh berbuat kebaikan terhadap mereka”.
87. Berkata Zulkarnain: “Adapun orang yang aniaya, maka kami kelak akan mengazabnya, kemudian dia dikembalikan kepada Tuhannya, lalu Tuhan mengazabnya dengan azab yang tidak ada taranya.
88. Adapun orang-orang yang beriman dan beramal saleh, maka baginya pahala yang terbaik sebagai balasan, dan akan kami titahkan kepadanya (perintah) yang mudah dari perintah-perintah kami”.
89. Kemudian dia menempuh jalan (yang lain).
90. Hingga apabila dia telah sampai ke tempat terbit matahari (sebelah Timur) dia mendapati matahari itu menyinari segolongan umat yang Kami tidak menjadikan bagi mereka sesuatu yang melindunginya dari (cahaya) matahari itu,
91. demikianlah. Dan sesungguhnya ilmu Kami meliputi segala apa yang ada padanya.
92. Kemudian dia menempuh suatu jalan (yang lain lagi).
93. Hingga apabila dia telah sampai di antara dua buah gunung, dia mendapati di hadapan kedua bukit itu suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan.
94. Mereka berkata: “Hai Zulkarnain, sesungguhnya Ya’juj dan Makjuj itu orang-orang yang membuat kerusakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka?”
95. Zulkarnain berkata: “Apa yang telah dikuasakan oleh Tuhanku kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan alat-alat), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka,
96. “berilah aku potongan-potongan besi” Hingga apabila besi itu telah sama rata dengan kedua (puncak) gunung itu, berkatalah Zulkarnain: Tiuplah (api itu)”. Hingga apabila besi itu sudah menjadi (merah seperti) api, dia pun berkata: “Berilah aku tembaga (yang mendidih) agar kutuangkan ke atas besi panas itu”.
97. Maka mereka tidak bisa mendakinya dan mereka tidak bisa (pula) melobanginya.
98. Zulkarnain berkata: “Ini (dinding) adalah rahmat dari Tuhanku, maka apabila sudah datang janji Tuhanku Dia akan menjadikannya hancur luluh; dan janji Tuhanku itu adalah benar”.



Suatu ketika dahulu, apabila membaca serta meneliti tafsir ayat dari surah Al-Kahfi, saya bertemu dengan perkataan Zulqarnain yang disebut sebanyak tiga kali dalam surah ini.

Saya tertanya-tanya, siapakah pemuda yang kisahnya diceritakan oleh Allah subhanahu wa ta’ala ini?

Apakah nama yang membawa maksud ‘yang bertanduk dua’ ini mewakili suatu symbol ataupun melambangkan sesuatu pengertian di sebaliknya?

Sememangnya tidak rugi mengumpulkan seberapa banyak maklumat tentang Zulqarnain memandangkan ianya mempunyai hubung kait dengan peristiwa akhir zaman yang bakal terjadi pada suatu masa nanti.

Malah, saya melabelkan ilmu yang terkandung dalam kisah ini sebagai suatu KEMESTIAN untuk dicarigali bagi menambahkan keyakinan selepas mempercayainya.

Bukankah PERCAYA dan YAKIN itu mempunyai pengertian yang berbeza?

Kepercayaan hanya melibatkan persoalan pemerhatian secara mata kasar. Namun, keyakinan amat berkait rapat dengan keimanan di dasar hati.

Saya percaya akan kewujudan Zulqarnain apabila membaca kisahnya. Namun, untuk menambahkan keyakinan yang haq, saya melihatnya dari pelbagai sudut serta sumber.

Saya teringatkan satu tazkirah yang disampaikan oleh seorang pelajar selepas solat sunat tarawih dan witir di asrama UIAM pada malam yang ke-5 tempoh hari. Pemberi tazkirah tersebut memberikan analogi mudah bagi menggambarkan perbezaan antara rasa kepercayaan dan keyakinan.

Ceritanya berkisar tentang seorang pemanah yang sentiasa tepat bidikannya. Belum pernah walau sekalipun anak panahnya tersasar setiap kali mengacukan busur ke arah sasaran. Sehinggakan, orang ramai mengiktirafnya sebagai seorang yang hebat. Lalu, dia mencabar seorang daripada mereka supaya menjunjung sebiji epal untuk dijadikan sasaran. Cabaran ini dibuat bagi menguji sejauh mana keyakinan mereka yang memuji-muji kehebatannya memanah. Namun, tidak ada seorang pun yang menyahut cabaran tersebut. Ternyata, mereka mengakui (PERCAYA) kebolehannya memanah dengan tepat. Tetapi, masih belum sampai ke tahap untuk berasa YAKIN.


Siapa Zulqarnain Yang Sebenarnya?

Ada yang menyatakan bahawa Zulqarnain adalah Raja Iskandar, Alexander The Great malah mengaitkannya dengan Raja Kurush (Cyrus The Great).

Terkejut juga apabila mengetahui bahawasanya, nama Iskandar Zulqarnain hanyalah panggilan yang tercipta melalui mitos orang Melayu. Ternyata, Iskandar dan Zulqarnain merupakan dua orang yang berbeza.

Namun, bagi kita yang beriman dengan Al-Quran, mempercayai segala yang terkandung di dalamnya merupakan satu kelebihan. Allah memandu para pengkaji dengan menyediakan garis panduan serta ciri-ciri umum tentang Zulqarnain.

Tercatat di dalam Al-Quran empat ciri Zulqarnain dan hanya ciri ini yang mampu membuktikan kebenarannya:
1) Perjalanannya ke arah terbenamnya matahari (barat).
2) Menerima wahyu daripada Allah iaitu memilih sama ada hendak mengazab ataupun membuat kebaikan.
3) Perjalanannya ke arah terbitnya matahari (timur) dan menemui kaum yang tiada pelindung.
4) Membina tembok menghalang Yakjuj Makjuj.

Melalui pembacaan juga, saya mendapati saidina Umar al-Khattab pernah menegur seseorang yang memanggilnya dengan nama Zulqarnain. Umar sendiri menyifatkan pemuda yang bernama Zulqarnain ini sebagai malaikat serta menegah dari disamakan diri beliau dengannya.

Apa yang pasti, Zulqarnain merupakan seorang yang teguh keimanannya kepada Tuhan Yang Esa.

Source


Source


Kisahnya Tersohor Di Kalangan Penduduk Madinah

Pada ayat yang ke-83, Allah Ta’ala berfirman tentang orang-orang yang bertanyakan kepada Rasulullah tentang Zulqarnain. Ayat ini menunjukkan bahawa pendeta-pendeta Yahudi di Madinah sudah sedia maklum tentang cerita Zulqarnain.

Mereka mengirimkan An-Nadh bin al-Harts dan Uqbah bin Abi Muith untuk bertanyakan soalan mengenai Zulqarnain bagi menguji kenabian Rasulullah.

Jika diperhatikan, teknik yang sedemikian juga pernah dipraktikkan oleh sesetengah golongan pada masa kini.


Misteri Sebuah Tembok

Pembicaraan tentang Zulqarnain tidak lengkap tanpa menyebut tentang kehebatan teknologi pembinaan tembok atau dinding yang didirikan bagi menghalang kemasukan Yakjuj dan Makjuj. Tembok ini dipercayai terletak di Derbent, berada di antara Banjaran Kaukasus dan Laut Kaspia (Rusia).

Pada zaman pemerintahannya, Sayidina Umar al-Khattab pernah mengutuskan Abdul Rahman bin Rabi’ah ke Derbent bagi mengumpul maklumat mengenai tembok Zulqarnain.

Berdasarkan ayat ke-96 (surah al-Kahfi), tembok tersebut telah dibina oleh satu kaum lemah dari sudut mempertahankan diri, namun, mereka berkemahiran dalam pencairan dan pembentukan besi dan tembaga.

Ternyata, formula saling melengkapi telah mencipta sesuatu yang luar biasa. Kepakaran yang dimiliki mereka digabungkan dengan kebijaksanaan Zulqarnain. Kelebihan ini berjaya menghasilkan satu benteng pertahanan yang kukuh buatannya sehingga ke umat akhir zaman.


Akhir Zaman

Sesungguhnya, tembok besi hasil binaan Zulqarnain itu akan runtuh jua apabila telah datang ketentuan Allah. Bermula dari sinilah, akan keluarnya makhluk perosak bernama Yakjuj dan Makjuj yang mana ianya merupakan salah satu antara tanda-tanda besar terjadinya kiamat.

Begitulah janji-Nya yang dinukilkan melalui sebahagian daripada isi kandungan surah al-Kahfi.

Jadikanlah pengetahuan mengenainya sebagai satu persediaan bagi menghadapi huru-hara pada akhir zaman, seandainya Allah mentakdirkan generasi kita yang akan berhadapan dengan kemunculan Yakjuj dan Makjuj.



Source: Saifulislam.com



Pengaruh

Kepimpinan Zulqarnain telah memberi pengaruh yang besar dalam corak kepimpinan pada masa lampau hingga ke hari ini. Falsafah pendidikan kepimpinannya pernah tercatat di dalam Cryopaedia of Xenophon yang mana, ianya merupakan bahan bacaan yang wajib dibaca oleh pemimpin-pemimpin Amerika Syarikat.


________________________
Sumber rujukan:
[1] Buku “Asbabun Nuzul”, Imam Jalaluddin As-Sayuthi.
[2] Buku “Benarkah Iskandar Bukan Zulqarnain”, Afareez Abd Razak Al-Hafiz.
[3] Buku “Dzulqarnain: al-Qaid al-Fatih wa al-Hakim as-Solih”, Muhammad Khair R. Y.
[4] Artikel “Darihal Raja Zulkarnain”, Ali Bukhari Amir.

4 comments:

  1. Tahniah, satu permulaan yang amat baik kepada penggalian ilmu yag tidak ternilai, apapun kita menghayati sejarah sebagai satu 'ibrah' yang menjadi pedoman dalam membina kembali kegemilangan Ummah.All the best.

    ReplyDelete
  2. Tahniah, artikel ini bagus untuk menambah ilmu sejarah. cik Zatil, ada buku baru mengenai siapa itu Zulqarnain, tajuknya:
    “ALEXANDER ADALAH ZULQARNAIN: Pembebas Barat & Timur, Pembina Tembok Besi Yakjuj & Makjuj”, karya Muhammad Alexander @ Wisnu Sasongko, buku ini berjaya membuktikan dgn ilmiah bahwa Alexander the Great (356-323 SM) adalah Zulqarnain yang disebut dalam Qur'an. Penulis mengunakan metode content analysis thd semua tafsir Quran dan 4 kitab kuno Yunani tentang sejarah Alexander (Plutarc, Arrian, Quintus, Diodurus yang ditulis pada abad 1 SM - 2M) dan juga tulisan Flavius Josephus (abad 1 M). Buku itu menyebutkan Perjalanan Zulqarnain ke arah barat (arah matahari terbenam / maghrib asy-syams) adalah ke Mesir. di Mesir ini Alexander membina kota Iskandaria, kemudian menuju ke barat dan melihat matahari seakan-akan terbenam dalam mata air berlumpur hitam ('ainin hamiah) yang sekarang disebut Qattara depression di MEsir, dan tepat di sebelah mata air hitam qattara itu Alexander bertemu dengan kaum pagan Amon di siwa oasis: ini sesuai dengan ayat Quran surat Al Kahfi 86 :
    Sehingga apabila ia [Alexander Zulqarnain] sampai ke daerah matahari terbenam [Mesir/Egypt], ia mendapatinya [matahari itu seakan-akan] terbenam di sebuah mata air yang hitam berlumpur Ainin Hamiah [Qattara depresion], dan ia dapati di sisinya [di sisi Qattara] satu kaum [kaum Ammon di Siwah Oasis]. Kami berfirman: ”Wahai Zulkarnain! Kamu boleh menyeksa mereka atau kamu bertindak secara baik terhadap mereka.”
    kemudian Alexander menuju ke arah mathari terbit yaitu ke Kawasan Kandahar (kota yang juga dibina Alexander di Afganistan) dahulu kawasan ini disebut "Khurasan" (arti dalam bahasa Persia "Negeri tempat matahari terbit) ini juga sesuai dengan ayat qur'an selanjutnya.
    kemudian Alexander membina tembok besi si kawasan Fergana asia tengah. di utara asia tengah itu Alexander berjaya mengalahkan dua bangsa barbar Scythian Asiatik (Yakjuj) dan Scythian Eropa (Makjuj).
    Buku ini juga berjaya membuktikan bahwa Alexander adalah orang beriman monoteisme, bukan pagan yunani. buktinya silsilah guru-guru Alexander adalah orang beriman, yaitu: Socrates (470-399SM) > Plato (427-346SM)>Aristotles (384–322SM) > Alexander the Great / Zulqarnain Quranik (356-323SM), filsuf Athen socrates inilah yg di AlQur'an disebut Luqman Al Hakim (Luqman yang bijasana), Luqman dlm bhs arab berarti "menelan" yaitu Socrates yang dihukum mati dengan cara menelan racun, ini krn waktu itu Socrates menyebarkan paham bahwa Tuhan itu Satu di negeri pagan Yunani. sila tengok buku ini: http://pts.com.my/index.php/buku/alexander-adalah-zulqarnain/

    ReplyDelete
  3. Artikel yang bagus untuk menambah ilmu sejaraha dan agama. cik Zatil, ada buku baru terbitan PTS mengenai Zulqarnain lengkap dengan rute pengembaraannya, tajuk:
    "ALEXANDER ADALAH ZULQARNAIN: Pembebas Barat & Timur, Pembina Tembon Besi Yakjuj Makjuj" best buku tu, cuba tengok:
    http://pts.com.my/index.php/buku/alexander-adalah-zulqarnain/

    ReplyDelete