Friday, March 27, 2009

Foundation Of Revolutionary In Perak







Sudah lama saya tidak menulis tentang perkembangan politik di negeri Perak. Kali ini saya menulis tentang Perak kerana dasar perubahan structural secara spontan dan mengejut yang sedang berlaku pada kerajaannya.

Pemilihan (YAB) Dato' Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin sebagai calon MP Bukit Gantang dalam pilihanraya kecil di Perak pada 7 April, saya kira sebagai satu keputusan yang tepat. Malahan, keyakinan saya semakin bertambah dengan keupayaan beliau untuk menyandang jawatan sebagai PERDANA MENTERI MALAYSIA suatu waktu nanti. Mungkinkah inilah calon "In Waiting Prime Minister" yang ditunggu-tunggukan oleh rakyat Malaysia selama ini. Beliau hadir dengan pakej pemimpin yang lengkap, seorang yang amanah, intelektual , spiritual yang tinggi, berprinsip, berintegriti, pegangan agama yang kuat, bijak, cerdik, merendah diri, berwawasan, tangkas membaca suasana semasa serta prihatin dengan masalah rakyat dan negara. Beliau juga disenangi semua kaum di Malaysia.

Ketokohan dan kewibawaan Nizar sebagai pemimpin telah terbukti dengan kebijaksanaan yang berhemah dalam membuat keputusan dan tindakan demi rakyat Perak. Sebagai nakhoda kepada kerajaan negeri Perak, beliau telah mengemudi negeri tersebut dengan begitu 'bergaya' sekali.


Menilik Sejarah Revolusi Iran

Revolusi Iran adalah sebuah revolusi yang mengubah kerajaan Iran daripada sistem pemerintahan monarki kepada sistem Republik Islam. Pertukaran ini dibuat melalui pungutan suara rakyat Iran oleh Ayatollah Ruhollah Khomeini, setelah beliau berjaya mengusir raja Iran terakhir, Shah Mohammad Reza Pahlavi keluar dari Iran.

Revolusi ini adalah sebuah gerakan yang unik kerana kejayaannya mengejutkan seluruh dunia. Sebab ia sesuatu yang unik kerana ia bukanlah berpunca daripada kekalahan dalam peperangan, krisis kewangan ataupun pemberontakan golongan bawahan mahupun tindakan ketenteraan, sebagaimana revolusi-revolusi lain dalam sejarah bertulis manusia.

Revolusi Iran berlaku dengan pantasnya dan berjaya menjatuhkan sebuah rejim yang dilengkapi dengan kuasa tentera yang kuat dan hebat, dan rejim ini digantikan dengan sistem pemerintahan teokrasi yang diundi berdasarkan tahap kemuliaan seseorang itu.

Revolusi ini terjadi kepada dua peringkat. Peringkat pertama bermula pada pertengahan 1977 hingga tahun 1979 yang dipimpin oleh pihak liberal, golongan haluan kiri dan kumpulan agama. Kesemua mereka memberontak menentang Shah Iran. Peringkat kedua yang turut dikenali sebagai Revolusi Islam menyaksikan naiknya Ayatollah menjadi pemimpin revolusi.

Antara punca tercetusnya revolusi:

1)Layanan mewah kerajaan kepada rakyat asing sedangkan ramai rakyat tempatan hidup melarat, kadar inflasi yang melonjak tinggi diikuti dengan jurang antara kaya dan miskin yang semakin besar.

2)Sikap boros kerajaan Shah Iran ketika sambutan meraikan pengasasan negara Parsi.

3) Tahap inflasi melonjak naik dan jurang antara yang kaya dan miskin dan juga antara penduduk bandar dan luar bandar semakin besar.

4)Pindaan terhadap kalendar Iran daripada kalender Hijrah kepada kalendar solar Iran yang pernah digunakan ketika zaman Cyrus Agung.



Fakta Kawasan Pengundian
Parlimen Bukit Gantang mempunyai 55,471 pengundi yang terdiri daripada 63.48 peratus pengundi Melayu, 26.77 peratus pengundi Cina, 9.71 peratus pengundi India dan lain-lain pengundi 0.4 peratus.

Terdapat tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di parlimen itu iaitu Changkat Jering, Trong dan Kuala Sepetang.

No comments:

Post a Comment