Wednesday, March 04, 2009

Negara Tanpa Pembangkang?



"Pendekatan dalam mewujudkan perpaduan ini mestilah memenuhi segala ciri dan sifat fitrah naluri yang ada dalam diri manusia itu sendiri. Manusia bukan sahaja boleh disatukan sebagaimana menyatukan batu-bata dalam mendirikan bangunan, kayu yang mendirikan perabot tidak boleh disatukan begitu sahaja kerana manusia bukan sahaja jasad, mereka mempunyai hati perut dan perasaan. Dengan sebab itu pendekatan yang perlu diambil dalam mewujudkan perpaduan mestilah merangkumi segala aspek yang ada dalam naluri kejadian manusia itu sendiri."


Tertarik dengan isi perbahasan oleh Tuan Guru Haji Hadi Awang tentang cadangan pembentukan Negara Malaysia tanpa pembangkang. Jika suatu masa dahulu Tuan Guru Nik Aziz pernah mencabar PAS dan UMNO membubarkan parti masing-masing dan menubuhkan satu parti baru, kini Presiden PAS pula membawa idea baru untuk membentuk Negara yang hanya didokongi oleh kerajaan perpaduan, tanpa perpecahan parti.

Saya cuba membayangkan Negara Malaysia yang diperintah oleh gabungan parti politik serta rakyat...

Tanpa barisan pembangkang.

Tanpa indikator sebagai check and balance.

Jika pemerintahan yang diwarisi melalui keturunan, saya menggambarkan kerajaan sepertimana dalam institusi diraja.

Negara kita masih mengamalkan amalan demokrasi dalam memilih pemimpin. Mungkinkah calon-calon pemimpin hanya bertanding di atas kapasiti individu tanpa mewakili mana-mana badan atau pertubuhan politik.

Macam mana tu?

Bagaimana pula dengan substance ataupun agenda serta idea tentang politik Islam, Negara berkebajikan dan pendiriannya tentang cabaran sekularisma, hubungan antara kaum serta hal-hal yang lebih pluralistik sifatnya?

Gagasan baru yang dicadangkan oleh Presiden PAS ini dilontarkan beliau ketika membahaskan usul ucapan Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong di Parlimen. Unity Government yang dimaksudkan ini bukan sekadar melibatkan parti-parti politik tanahair, malahan seluruh rakyat Malaysia.




Cadangan ini ditimbulkan oleh Tuan Guru dengan bertujuan untuk mengelakkan krisis yang lebih besar samada dari perspektif ekonomi maupun politik. Demi kepentingan rakyat, semua pihak harus mengenepikan perbezaan dan meredakan perbalahan, duduk semaja atas satu pentas dan melahirkan sebuah kerajaan perpaduan atau "unity government" yang akan melihat semua parti bersatu membentuk satu kerajaan demi rakyat dan Negara.

Beranikah setiap parti di Malaysia mempertimbangkan gagasan pemikiran baru tersebut?

No comments:

Post a Comment