Saturday, April 25, 2009

Saya Ingin Kembara

Setiap kali terbaca artikel yang menceritakan pengalaman penulis mengembara di bumi asing, hati saya dipaut rasa cemburu. Sudah lama saya merancang untuk berkelana ke seberang laut dengan nawaitu untuk menambah ilmu dan menambah keyakinan tentang kisah-kisah sejarah yang pernah saya baca. Tidak sah rasanya mengenal sejarah tanpa mengenali kawasan atau tempat kejadiannya.

Pernah satu ketika, saya dan sahabat baik saya, Sulastri merancang untuk menyediakan peruntukan untuk kami keluar mengembara selepas tamat belajar nanti di samping menyelesaikan hutang-piutang yang bersangkutan dengan pengajian.

Jika beliau memilih untuk menjenguk ke negara Sepanyol demi menyaksikan sendiri tinggalan sejarah Andalus, Cordova dan Granada serta keagungan pemerintahan kerajaan Al-Hambra suatu masa dahulu. Saya pula memasang impian untuk menjejakkan kaki ke Salalah atau dikenali juga sebagai "Kota Nabi-Nabi". Di wilayah Salalah terletaknya makam nabi Ayub, makam Imran (datuk nabi Isa) dan bekas-bekas peninggalan nabi Saleh a.s.

Saya ingin ke Gunung Mathlab, Madain Saleh di Yaman bagi memungut ibrah dari kisah kaum Nabi Saleh serta menikmati hasil seni pahatan kaum Tsamud. Jika membelek kisah nabi Saleh dari Surah As-Syu'ara', maka kita akan dapati sejumlah besar kaum Tsamud merupakan pengukir dan pemahat bukit yang baik. Subhanallah, hati pasti terpesona melihat keindahan gunung yang dipahat membentuk bangunan tersebut.


Keutuhan Seni Binaan Kaum Tsamud
























Kecanggihan Teknologi Dan Kegemilangan Peradaban Sepanyol








2 comments:

  1. salam alaikum :
    hm, kembara mencari hikmah ek? bgs2 :) dtg dari blog adib, masuk ke blog farah, sampai pula ke blog nti.

    p/s: nk tnya sket,sulastri kwn nti tu, sulastri bte sugiman kah?

    ReplyDelete