Friday, June 26, 2009

Kegagalan Idea Kerajaan Perpaduan: Di Mana Silapnya?



Ketika membaca kenyataan Tuan Guru Haji Hadi yang menarik balik idea Kerajaan Perpaduan yang pernah dicetuskan sendiri oleh beliau, saya merasa agak terkilan. Selain daripada faktor masa yang dikatakan masih belum sesuai untuk dilaksanakan, saya tercari-cari apakah kelemahan yang terdapat di sebalik gagasan tersebut.

Kenapa idea tersebut gagal dipertahankan seandainya hanya salah faham dan putar-belit media yang menghalang proses kefahaman rakyat umum?

Saya melihat penyusunan idea Kerajaan Perpaduan ini mempunyai kekurangan dari dua sudut, iaitu masalah peristilahan dan ketiadaan model konkrit yang disertakan bersama idea tersebut.


Menitikberatkan Masalah Peristilahan

Sewaktu Tuan Guru Haji Hadi mengusulkan cadangan Unity Government di dalam Dewan Rakyat, timbul pelbagai penafsiran yang dibuat dengan sewenang-wenangnya oleh pelbagai pihak. Penafsiran tersebut merangkumi istilah makna, pertubuhan, sikap yang berbeza, hubungan dengan parti lain dan matlamat yang digunakan pada ketika itu. Sedangkan pembentukan sesebuah ideologi tanpa menitikberatkan masalah peristilahan yang menjadi had atau ukuran hingga ke tahap mana konteks idea tersebut sepatutnya dikembangkan, bakal mengakibatkan label ‘Kerajaan Perpaduan’ yang mudah, semakin sukar untuk difahami lebih-lebih lagi bagi rakyat umum.


Menyertakan Model Tertentu

Kelemahan kedua yang mampu menentukan kesan Kerajaan Tanpa Pembangkang pada masa depan termasuk sejauh mana idea ini akan menjadi cabaran atau ancaman, adalah kerana kurangnya ketelitian dalam merancang agenda politik. Kenyataan teori atau ideologi yang dikeluarkan sebelum merangka struktur model perubahan tertentu, boleh menyebabkan idea tersebut semakin samar-samar serta kurang diyakini kemampuannya untuk dilaksanakan dengan baik.

Walaupun ramai yang memperkatakan dan menyokong tentang Kerajaan Perpaduan, tetapi pemahaman mereka yang berbeza dari segi sifat dan bentuk kerajaan tersebut kerana tidak ada penerangan lebih lanjut tentangnya menyebabkan dogma ini hanya tinggal nama.

Akhirnya, idea Kerajaan Perpaduan dikuburkan oleh pemiliknya sendiri tanpa sempat difikirkan secara lebih matang.

2 comments: