Wednesday, August 12, 2009

1 Jasad



Semalam, saya berpeluang menghadiri satu perbincangan tentang insiden rusuhan etnik Uighur dan Han di Wilayah Autonomi Xianjiang, China.

Sebelum ini, saya hanya mengikuti perkembangan masalah minoriti Muslim di China melalui akhbar-akhbar utama serta beberapa blog.

Menurut penjelasan Dr. Irfan, majoriti etnik Uighur merupakan masyarakat Islam yang berketurunan Turki.

Etnik Uighur yang merupakan penduduk asal Xinjiang pernah menikmati kebebasan dalam pentadbiran dan pemerintahan China. Tetapi sejak 20 tahun lalu dasar-dasar China telah melahirkan ketidakpuasan kepada mereka terutamanya berkaitan dengan penempatan semula jutaan etnik Han Cina ke wilayah mereka.

Antara punca terjadinya ketegangan etnik di China adalah kerana layanan tidak sama rata dan lebih memihak kepada etnik Han dalam segala hal terutama melibatkan politik dan ekonomi.

Malah polisi kerajaan yang mahu melupuskan penggunaan bahasa minoriti atas alasan perpaduan menyebabkan etnik Uighur berasa dipinggirkan, baik dari dalam sistem pendidikan sehinggalah kepada pasaran kerja.

Beberapa isu tentang Rabiya Kadeer, tindakan kerajaan China serta sumbangan Muslim yang lain juga turut disebut.

Saya tersentuh apabila mengetahui keadaan sebenar saudara Muslim yang hidup di sana. Sebelum ini, saya tidak pernah mendengar tentang khabar berita mengenai mereka. Kemudahan teknologi hari ini banyak membantu.

Sebagai seorang Muslim, saya terasa sesuatu apabila ia melibatkan kezaliman terhadap orang-orang Islam di seluruh negara.

Biarpun berlainan negara dan bangsa.

Asalkan mereka adalah seseorang yang beragama Islam...

Saya turut merasai kesakitannya.





"Perumpamaan kasih sayang seorang mukmin umpama tubuh, jika salah satu anggota tubuh terasa sakit, maka tubuh yang lainnya turut berasa sakit."
(riwayat Bukhari dan Muslim).

1 comment: