Friday, August 08, 2008

Berdakwah? Saya belum sempurna.



Ramai orang yang mengetahui bahawa tugas berdakwah adalah wajib ke atas individu. Walaubagaimanapun, masih ramai yang tidak mahu melibatkan diri dalam kerja-kerja dakwah disebabkan oleh beberapa kekeliruan. Antara kekeliruan yang sering timbul adalah menanti kesempurnaan diri sebelum memulakan dakwah. Hal ini menyebabkan sebahagian daripada umat Islam tidak mahu mengajak kepada ma’ruf dan mencegah kemungkaran kerana merasakan amalannya belum cukup ‘mantop’ dan dirinya masih diselimuti dengan banyak kelemahan.

Siapakah di antara kita yang lengkap dan sempurna?

Syarat berdaya atau mampu perlu difahami dengan betul. Islam mengakui, tahap kemampuan setiap individu adalah berbeza. Justeru Rasulullah s.a.w. bersabda: “Barangsiapa antara kamu yang melihat kemungkaran hendaklah dicegah dengan tangannya. Jika tidak berdaya hendaklah dicegah dengan kata-katanya dan jika tidak berdaya hendaklah dicegah dengan hatinya dan mencegah dengan hati adalah selemah-lemah iman” –diriwayatkan oleh Imam Muslim.

There's no reasons to escape from this responsibility.

Kita bergerak mengikut kemampuan, kaedah dan ruang masing-masing.
Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Isra’: 84, yang mana bermaksud: “ Katakanlah (Muhammad), ‘Setiap orang berbuat sesuai dengan pembawaannya masing-masing’. Maka, Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya”.

No comments:

Post a Comment