Tuesday, February 24, 2009

Di Manakah Nilai Ikutanmu?


“Hebatlah abang ni. Akademik cemerlang, berkepimpinan, cantik, bijak, petah berpidato pula tu.”, puji seorang ahli usrah tentang kehebatan naqib A. Pujian bukan untuk mengambil hati, namun tidak dapat dinafikan secara realitinya naqib A itu seorang yang berkebolehan dalam pelbagai bidang.

Beberapa bulan kemudian, tamatlah tempoh pengajian bagi naqib A tadi. Perlantikan naqib (B) yang baru telah dibuat oleh pihak Biro Dakwah Dan Kepimpinan bagi menggantikan naqib yang telah bergraduasi tersebut.

Namun, apa yang menghairankan naqib B adalah komitmen yang mengecewakan ahli usrah tersebut terhadap usrah kendaliannya. Puas diajak, dipujuk dan diberi kaunseling namun masih tiada perubahan. Setia dan kagum benar dirinya terhadap naqib A.

Ketika bersama naqib A dulu, tidak ada pula masalah berkenaan ketidakhadirannya. Dialah orang yang paling jarang meninggalkan usrah. Sakit-sakit pun tetap hadir. Ke hulu ke hilir bersama dengan naqibnya. Malahan, membuat tuntutan pula kepada naqib A untuk diadakan aktiviti tambahan kerana masa perbincangan dalam usrah tidak mencukupi.

Maka bermuhasabahlah si naqib B mencari entah di mana silapnya dan apakah kesalahan yang telah dilakukannya.

Apabila diselidiki, rupa-rupanya ahli usrahnya tadi memberikan komitmen yang tinggi kepada usrah lamanya kerana naqib A seorang yang lebih hebat berbanding naqib B.

Kehadirannya ke usrah bukanlah kerana kefahaman terhadap apa yang disampaikan tetapi kerana tertarik dengan kehebatan syahsiyyah yang dimiliki oleh si naqib.

Akibatnya, komitmen terhadap usrah mulai berubah seiring dengan pertukaran naqib.


Salahkah menjadi seorang naqib yang hebat?


Pendirian Abu Bakr

Dalam isu ini, suka saya mengimbau kembali sikap Abu Bakr selepas kewafatan baginda Rasulullah s.a.w. Setelah memasuki bilik Aisyah dan mencium muka Rasulullah s.a.w., beliau keluar menemui orang ramai bersama Umar al-Khattab. Beliau menyuruh Umar duduk, “Wahai Umar, sila duduk”. Namun Umar enggan.

Lalu Abu Bakr membiarkan Umar di situ dan berkata kepada sidang hadirin:
“Adapun selepas tahmid dan syukur maka ingin aku menyebut di sini, sesiapa di antara kamu yang menyembah Muhammad sesungguhnya Muhammad telah mati dan sesiapa yang menyembah Allah maka sesungguhnya Allah itu hidup dan tidak akan mati”.

Kemudian beliau membaca firman Allah s.w.t. dalam surah al-Imran: 144,
“Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul, sesungguhnya telah berlalu sebelumnya beberapa orang Rasul. Apakah jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (meninggalkan agama Allah)? Sesiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikit pun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur”.

Soalan yang sama ingin saya ajukan kepada ahli usrah tersebut, “Apakah jika naqib kamu telah tiada nanti, kamu mahu meninggalkan perlaksanaan usrah ini padahal apa yang dibawakan oleh naqib B ini adalah merupakan ajaran yang sama?”

Terpulanglah apa jawapannya. Namun bagi saya adalah tidak wajar sekiranya seseorang ahli usrah itu meninggalkan usrah semata-mata kerana mahu bernaqibkan seorang yang hebat sahaja.

Apakah nilai pertimbangan yang diambil?

Islam mengajar ummatnya supaya berpegang pada tali kebenaran atau ajarannya, bukanlah kepada pembawa ajaran atau penganutnya.

Adalah malang bagi seorang pengikut andainya ajaran yang diikutinya tidak membawa kepada kefahaman dan ketundukan kepada Allah. Sebaliknya, tanpa disedari dia sedang menuju ke arah ketaksuban terhadap gurunya.

Bukanlah menjadi satu kesalahan mengagumi kehebatan seseorang guru, namun kesalahan itu terletak pada perbuatan meninggalkan ajarannya setelah ketiadaan beliau untuk mempelajari ajaran baru yang diajar oleh guru yang lebih hebat syakhsiyyahnya.


“Ya Allah, jadikanlah aku ini dicintai dalam hati setiap orang yang BERIMAN kepada-MU"

No comments:

Post a Comment