Thursday, February 05, 2009

Kemelut Politik Di Perak

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Seketika ini, hanya doa yang mampu disumbangkan buat Dato' Seri Ir Nizar Jamaluddin serta sahabat-sahabat seperjuangan di Perak apabila mendapat tahu tentang kemelut yang sedang dihadapi oleh Pakatan Rakyat.

Kebimbangan saya mulai timbul apabila terdengar desas-desus bahawa kedua-dua Exco berkenaan, Jamaluddin Mat Radzi dan Osman Jailu berada di Pekan, Pahang dalam usaha berunding dengan Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Razak di kediamannya sebelum ini.

Kelmarin, Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Perak V. Sivakumar dalam kenyataan mengumumkan bahawa ADUN Behrang, Jamaluddin dan ADUN Changkat Jering, Mohd Osman telah menyerahkan surat peletakan jawatan mereka sebagai wakil rakyat di rumah beliau pada 5.45 petang semalam.

Pagi semalam beliau memaklumkan kekosongan kedua-dua kerusi itu kepada Pengarah Pilihan Raya Negeri.


Antara Kerisauan Dan Harapan

Rasa berdebar apabila terbaca tentang apa yang berlaku di bangunan pentadbiran kerajaan Perak dan di kediaman MB Perak pada petang tadi.

Sehingga kini, pembubaran Dun belum berlaku lagi kerana Tuanku Sultan masih belum memberi perkenan Dun dibubarkan. Malahan Tuanku meminta Menteri Besar letak jawatan. Namun begitu Mohamad Nizar bertegas tidak akan meletak jawatan.

Kerajaan BN masih belum boleh dibentuk di Perak dan kerajaan Pakatan Rakyat masih sah di sudut undang-undang.

Namun, ada sedikit kelegaan bilamana membaca laporan dari Harakahdaily yang menyatakan yang menurut Undang-undang Tubuh Negeri Perak, terdapat tiga cara untuk menukar menukar kerajaan:

Pertama, melalui pembubaran Dun. Menteri Besar Perak menasihati Paduka Seri Sultan Perak supaya membubarkan Dun bagi membolehkan pilihan raya peringkat negeri diadakan dan memberi mandat rakyat memilih kerajaan yang baru.

Kedua, Menteri Besar Perak dan semua Exco meletakan jawatan dan menyerahkan jawatan kepada parti yang mendapat kerusi majoriti memerintah Perak.

Ketiga, melalui usul undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri. Sekirnya pilihan pertama dan kedua tidak berlaku, rakyat kena menunggu sidang Dewan Undangan Negeri dipanggil bagi membolehkan Usul Undi tidak percaya dibentangkan.


Justeru, selagi Sidang Dun belum bersidang dan Usul Undi Tidak Percaya dibentangkan dan mendapat undi majoriti, selagi itulah Kerajaan Pakatan Rakyat kekal memerintah.



[Laporan Khas Malaysiakini]



Teringat pula kepada statement yang pernah dikeluarkan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz:
"Saya rasa cukup dukacita apabila timbul cerita wakil rakyat hilang selama dua tiga hari dan kemudian nak melompat. Saya tak faham macam mana keadaan ini boleh berlaku di Malaysia. Manusia macam ni patut dilemparkan dengan kasut. Selepas dapat undi dalam pilihan raya, tiba-tiba mereka jual (berpaling tadah). Perbuatan ini pastinya ada perancang yang memujuk mereka sebagai cara mudah mencari majoriti (membentuk kerajaan). Kalau begini, lebih baik tak payah diadakan pilihan raya, sebaliknya cukup diagihkan duit saja".


Ternyata, mentadbir hati manusia tidak semudah mentadbir sebuah kerajaan.

"Dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan jalan Sabar dan Solat"

No comments:

Post a Comment