Tuesday, February 24, 2009

Generasi Berjiwa Fast Food




Generasi zaman sekarang lebih sukakan makanan segera yg terdapat di McDonalds, KFC, A&W dan sebagainya berbanding makanan yang berkhasiat.

Ramai pula ibu bapa yg tidak kisah jika anak-anak mereka memilih makanan seperti itu walaupun ternyata, ianya berisiko tinggi untuk kesihatan anak-anak mereka.

Lihatlah betapa prihatinnya Rasulullah SAW terhadap apa yang dimakan oleh Baginda, Hasan dan Husin. Sirah Nabawiyyah ada menceritakan bagaimana Baginda mengeluarkan semula buah kurma yang dimakan oleh Hasan dan Husin apabila tidak mengetahui tuan punya buah yang dimakan oleh mereka bagi memastikan tiada apa-apa yang haram yang masuk ke dalam perut cucu-cucu Baginda.

Tabiat pemakanan melambangkan peribadi seseorang. Sebagaimana ungkapan yang seringkali kita dengar iaitu "you are what you eat".

Tidak hairanlah ramai generasi hari ini yang liat untuk menunaikan solat, terlibat dengan pelbagai jenayah, berdepan dengan krisis ketandusan jati diri sebagai Muslim serta kepupusan nilai akhlak.


"Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang terang nyata bagi manusia"
[Surah Al Baqarah: 168].

No comments:

Post a Comment