Monday, May 04, 2009

Penguasa Bernama Ulama'


Persoalan mengenai kepimpinan PAS semakin hangat diperkatakan menjelang Muktamar pada bulan Jun nanti. Isu berkenaan timbul sejurus selepas Ustaz Mohd Daud al I'raaqi, Ketua Dewan Ulama' PAS Pusat menyuarakan pandangannya agar Presiden dan Timbalan Presiden mestilah di kalangan ulama'.

Antara Ulama' atau professional, golongan manakah yang bakal menerajui PAS?

Kita sedia maklum, PAS telah memperkenalkan dasar kepimpinan Ulama' bermula tahun 80an. Ketika itu, Almarhum Yusuf Rawa yang memegang jawatan sebagai Presiden dan dasar tersebut telah mewujudkan sebuah institusi yang dinamakan sebagai Majlis Syura Ulama di samping memperkasakan Dewan Ulama Pas.

Seterusnya, Dato' Mustafa Ali selaku Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat yang bertanggungjawab menggagaskan Kepimpinan Ulama' dalam PAS pada tahun 1982 yang lalu turut mempertahan institusi ulama'.

Memang tidak dapat dinafikan lagi bahawa kombinasi antara ulama' dan professional telah berjaya meraih kemenangan yang besar buat PAS dalam sejarah politik Malaysia. Namun, persoalan siapa yang seharusnya berada di pucuk pimpinan merupakan keutamaan tertinggi.

Harus difahami, PAS bukan sekadar sebuah parti politik tetapi merupakan gerakan Islam. Kemampuan pemimpin tertingginya membawa PAS menghayati ruh sebuah gerakan Islam sangat diperlukan. Sesiapa sahaja mampu memimpin sebuah parti politik tetapi tidak semua orang berupaya memimpin sebuah gerakan Islam.

Firman Allah:
إنَمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ
Maksudnya: "Sesungguhnya orang yang paling takut kepada Allah adalah Ulama'"
(Surah Fatir : 28)

No comments:

Post a Comment