Thursday, July 09, 2009

Kembara Mencari Tuhan



Pertama kali membaca buku "Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok" karangan Profesor Dr. Muhd Kamil Ibrahim, saya banyak merenung cara Allah membawa kita menuju kepadaNya. Setiap daripada kita melalui jalan yang berbeza-beza dalam mengenal Al-Khaliq. Ada yang melalui lorong kesusahan dan ada yang melalui jalan kesenangan. Kesemuanya ditentukan oleh Allah dengan penuh hikmah dan keadilan. Sesuai dengan kemampuan seseorang hamba itu. Islam itu sendiri bermaksud Jalan Hidup, bukannya Destinasi Hidup.

Keberkesanan isi kandungan buku tersebut yang membekas di hati, mendorong saya untuk mendapatkan buku pertama beliau, "Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman" (The national bestseller). Buku ini juga berjaya menambah semangat saya untuk menyegerakan perlaksanaan ibadah Haji. Melaksanakan haji dan umrah bukan sekadar memenuhi tuntutan salah satu dari rukun Islam sahaja, namun lebih daripada itu adalah satu kembara untuk mencari hakikat penciptaan diri melalui ibadah.

Antara saya dan Prof. Dr. Muhd Kamil, kami mempunyai dua persamaan. Pertama, kami mula mengenali tanggungjawab berdakwah di institusi pengajian yang sama, iaitu Universiti Teknologi MARA (UiTM). Yang keduanya, dari sudut cara Allah subhanahu wa taala memperkenalkanNya kepada kami. Catatan dakwah beliau mengingatkan saya kepada pengalaman ketika berkerjasama dengan warga Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU).

Saya juga sudahpun berkunjung ke blog isteri beliau, Roza Roslan. Beliau merupakan orang utama yang telah memudahkan laluan perubahan diri Prof. Dr. Muhd Kamil.

Membaca lembaran penghargaan penulis sahaja sudah membuatkan saya mengalirkan air mata. Apatah lagi menghayati setiap perjalanan hidup beliau. Sesungguhnya, permulaan hidup seseorang tidak penting. Pengakhiran hidup kitalah yang menentukan cara kita menemui Allah, sama ada sebagai seorang Muslim atau sebaliknya. Ramai yang lahir dalam agama Islam, namun di akhir hayatnya mati dalam kekufuran.

Saya teringatkan perbualan saya dengan seorang sahabat. Katanya, pernah dalam satu program motivasi, trainer menyebut kajian yang diambil dari sebuah hospital. Kajian itu menunjukkan sebanyak 80% pesakit di hospital tersebut, meninggal dunia dalam keadaan tidak mengucap dua kalimah syahadah. Kebanyakan daripada mereka menyebut nama orang-orang yang paling dikasihi ketika menghembuskan nafas yang terakhir. Na'uzubillahi min dzalik...

Bimbang juga andainya saya mendahulukan cinta makhluk berbanding cinta Ilahi. Alangkah ruginya nyawa andai kehidupan hanya diisi dengan perkara-perkara yang melalaikan sahaja. Sekiranya hanya Allah yang kita cintai, nama Allah jualah yang sentiasa disebut-sebut walau dalam apa keadaan sekalipun.

Hanya Allah s.w.t yang berkuasa memberikan hidayah kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Jangan mudah menghukum seseorang dengan pandangan zahiriah semata-mata. Boleh jadi, kedudukannya lebih dekat di sisi Allah s.w.t jika dibandingkan dengan diri kita.

Allah SWT berfirman :

Terjemahannya : Yaitu mereka yang memenuhi janji Allah dan tidak pula merusakkan perjanjian.(Ar Raad : 20)

Terjemahannya : Dan mereka menghubungi apa-apa yang Allah perintahkan supaya dihubungkan (silaturrahim) dan mereka takut pada Tuhan mereka dan takut pada hisab yang buruk. (Ar Raad : 21)

Terjemahannya : Dan mereka juga bersabar dalam mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan shalat dan menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan pada mereka secara sembunyi atau secara terang-terangan. Dan mereka menutupi kejahatan dengan kebaikan. Mereka itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik).(Ar Raad : 22)

Terjemahannya : (Yaitu) syurga ‘Adn yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang yang soleh di kalangan bapak-bapaknya, isteri-isterinya dan anak cucunya, sedangkan malaikat-malaikat masuk menemui mereka di semua pintu masuk. (Ar Raad: 23)

Terjemahannya : (Sambil mengucapkan) “Salam sejahtera karena kesabaran kamu”, maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu. (Ar Raad : 24)


Dengan nama-Mu Ya Allah, hamba berazam mendekatkan diri kepada-Mu
Ya Allah, hamba mohon DITAMBAHKAN IMAN untuk menjalani segala ujian dari-Mu
Bebaskan hamba dari segala penyakit hati Ya 'Adzim
Berkatilah hamba Ya Rahman
Redhalah akan kehidupan hamba Ya Rahim

No comments:

Post a Comment